صنایع دستی اصفهان

صنایع دستی اصفهان

تاریخچه صنایع دستی اصفهان

مردم سرزمین ایران در طول قرن‌ها به فرهنگ و هنر بزرگ خود مشهور بوده‌اند. در این بین شهر اصفهان همواره پرچم‌دار انواع هنرها و کارهای دستی زیبا بوده است. صنایع دستی اصفهان (Isfahan Handicrafts) در بین همه کشورها و دوستداران فرهنگ و هنر زبانزد خاص و عام بوده است.

زیورآلات فیروزه کوبی
صنایع دستی اصفهان

اگر صنایع دستی مردم جهان در سازمان جهانی یونسکو را مد نظر قرار دهیم، تعداد زیادی از این هنرها متعلق به ایران و به ویژه اصفهان می‌باشد. مردم ایران در نهایت هوش و درایت به ساخت نیازهای اولیه خود با دقت و خلاقیت فراوان میپرداختند. این وسایل که در طول قرن‌های گذشته توسط بشر ساخته شده‌اند و تنها برای برطرف کردن نیازهای روزمره بوده‌اند در حال حاضر به عنوان صنایع دستی نامبرده می‌شوند.

این هنرهای دستی در شهرهای مختلف به وجود آمده و همه آنها صنایع دستی ایران را شکل داده‌اند. هر شهری دارای هنرهای خود می‌باشد. شهر اصفهان از قدیم به عنوان مرکز هنر و ظهور هنرمندان فراوان شهرت داشته است. به همین دلیل اگر بگوییم اصفهان، مهد هنرهای ایران زمین  خطا نگفته ایم.

هنرمندان اصفهانی، فعال در زمینه صنایع دستی

هنرمندان اصفهانی در صنایع دستی مختلف به هنرنمایی پرداخته اند. بسیاری هنرهای شهرهای دیگر را آموخته و در شهر خود به گسترش آن پرداخته‌اند. به همین دلیل اگر به صنایع اصفهان نگاه کنیم ردپای شهرهای دیگر را نیز در آن‌ها مشاهده خواهیم نمود که هنرمندان با ذوق و پشتکار به ترویج آن پرداخته‌اند.

رشد فرهنگ و هنر اصفهان به گونه‌ای است که در میان ایرانیان و حتی ساکنان کشورهای دیگر که در قالب مسافرت و گردشگری به ایران سفر می‌کنند، علاقمندان فراوانی وجود دارد. بازارهای اصفهان در بیشتر مواقع سال مملو از مسافران و گردشگران ایرانی و خارجی است که هنرهای زیبای این شهر را به عنوان سوغات برای عزیزان خود هدیه می‌برند. پرفروش ترین صنایع دستی اصفهان را در میدان نقش جهان می‌توان پیدا کرد . اگر علاقمند به گردشگری و یا دوست دار هنرهای دستی اصفهان هستید به این شهر زیبا سفر کنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

لیست صنایع دستی اصفهان

اصفهان به عنوان شهری با قدمتی طولانی با دارا بودن بیشترین آثار هنری، تاریخی، معماری و صنایع دستی در جایگاه بزرگ‌ترین تولیدکننده صنایع دستی در ایران قرار گرفته است. این امر سبب شده تا این شهر به مرکز گردشگری و توریستی با شهرت جهانی تبدیل گردد. هنرمندان رشته‌های مختلف به فعالیت در این زمینه پرداخته و بسیاری از آن‌ها علاوه بر داخل کشور به صادرات صنایع دستی نیز پرداخته‌اند. در اینجا تعدادی از مهم‌ترین صنایع دستی اصفهان را ذکر می‌کنیم:

شماره نام صنایع دستی شماره نام صنایع دستی
1 فیروزه کوبی 18 مینای نقاشی
2 میناکاری 19 قلمکار (چاپ مهری)
3 خاتم کاری 20 سفره بافی ورزنه
4 مس و پرداز (میناکاری روی مس) 21 رنگرزی سنتی (صباغی)
5 مس و خاتم (خاتم کاری روی مس) 22 عبابافی
6 قلمزنی 23 کاشی سازی هفت رنگ
7 نقاشی قلمکار 24 قالی بافی نایین
8 خط و نقش ناخنی 25 فرش ویست
9 قفل سازی نجف آباد 26 منبت کاری گلپایگان
10 مخمل بافی 27 کلاه نمدی (کلاه مالی)
11 شعربافی کاشان 28 گیوه بافی نشلج
12 گلابتون سازی 29 مسگری کاشان
13 خراطی سنتی نطنز 30 سوخت روی چرم
14 مهارت ساخت سفال نطنز 31 مهارت دوخت پوشاک سنتی
15 زیلو بافی کاشان 32 مهارت بافت فرش کاشان
16 ملیله دوزی 33 زری بافی
17 فن کاشی سازی زرین فام 34 قواره بری